Jog

Az Inter Cars Hungária Kft. egyértelmű célja, hogy ügyfelei naprakészen tisztában legyenek jogaikkal és lehetőségeikkel az általuk tulajdonolt vagy üzemeltetett gépjárművek kapcsán. 

 

 

Nagyon fontos tudnivalók a garanciális idő alatti karbantartással kapcsolatban: 

 

- Minden esetben számla és munkalap kell készüljön minden karbantartásról (feltüntetve az elvégzett műveleteket         és beszerelt alkatrészeket, kenőanyagot)

- Csak a periódikus karbantartásokat végezheti el márkafüggetlen szerviz

- A periódikus karbantartás - a gépjárművet gyártó által kiadott vagy azzal teljesen megegyező - specifikációjának ismerete és dokumentálása

- Javítás, visszahívás esetén csak a márkaszerviz járhat el

- Csak hitelesített, kalibrált szerszámok, eszközök használatával végezhető szerviztevékenység

- Eredeti, gyári beszállító által gyártott  és gyári minőségű alkatrész beszerelése, továbbá a gyári előírásnak megfelelő kenőanyag betöltése és annak dokumentálása szükséges

 

A fentiek betartása nélkül a márkafüggetlen szerviz által karbantartott gépjármű elveszti a garanciát!

A hazai importőri  kiterjesztett garanciával rendelkező gépjárműveknél ettől eltérhet  a márkafüggetlen szervizek  garanciális karbantartásra vonatkozó lehetősége! 

Amennyiben bővebb információra van szüksége kérem forduljon flotta koordinátorunkhoz vagy a Q-Service hálózat vezetőjéhez! Elérhetőségeiket a Kapcsolat menüpont alatt megtalálja.

 

461/2010/EU RENDELET

(2010. május 27.)

 

az Európai Unió működéséről szóló szerződés 101. cikke (3) bekezdésének a gépjármű-ágazatbeli vertikális megállapodások és összehangolt magatartások csoportjaira történő alkalmazásáról

                                             

értelmezés

 

Az Európai Unió csoportmentességi rendelete gyakorlatilag elismeri a több márkával foglalkozó szerelőműhelyek jogát az autószereléshez, karbantartáshoz a garanciális időszak alatt, anélkül, hogy ez a garancia érvényességének elvesztését jelentené.

 

Ez olyan szerelőműhelyek elismerését jelenti, amelyek nem állnak közvetlen kapcsolatban az autógyártókkal, liberálisabbá és áttekinthetőbbé teszi a piacot. Ugyanakkor kötelező a minőségi szolgáltatások biztosítása és ennél fogva igen fontos, hogy a szerelőműhelyek szakértelmüket maximálisan kihasználják.

 

 

Az EU 1400/2002-es számú rendelete (GVO) amely már 2005. október 1-től alkalmazandó és 2010. május 31-ig volt hatályban továbbá a jelenlegi is hatályban lévő 461/2010-es számú EU rendelet alkotja a gépjármű forgalmazási és szerviz megállapodásokra vonatkozó jogi szabályozás keretét. A GVO a gépjárművek értékesítés utáni piacára vonatkozó fontos szabályozásokat is tartalmaz, célja, hogy nagyobb versenyt hozzon létre a szerviz- és javítási piacon és az alkatrész értékesítés piacán egyaránt. Az Eu Bizottság ezzel a fogyasztó jogát igyekszik védeni, hogy járműve karbantartását, szervizelését és javítását az általa választott műhelyben intézhesse, a piaci verseny által kialakult árakon.

 

De mi a helyzet a garanciával?

 

A 99/44/EK fogyasztóvédelmi rendelet értelmében a fogyasztónak törvényes joga, hogy jóvátételben részesüljön, ha a vásárolt termék hibás. Ez esetben a fogyasztónak jogában áll – a garanciális időn belül – az eladótól megkövetelni, hogy azt ingyenesen megjavítsa, vagy kicserélje a terméket. Egyes esetekben a javítás vagy csere árkedvezménnyel vagy visszafizetéssel helyettesíthető. Ezeket az eseteket meg kell különböztetni a normális kopástól és elhasználódástól. A rendeltetésszerű használat során élettartamuk végére elhasználódott alkatrészek nem számítanak hibásnak és nem vonatkoznak rájuk az autó gyártójának garanciális kötelezettségei. Még a gyártók által megbízott szerelőműhelyek is szabadon használhatnak a független alkatrészpiacról vásárolt alkatrészeket, ha a minőség megegyezik az autógyártó által kínált alkatrészekével. A valódi garanciális esetekben, az ingyenes szerviz és visszahívási eljárások során (vagyis ha a gépjármű gyártója hibás terméket szállított) a jármű gyártója kötelezheti megbízott partnereit, hogy az általa szállított alkatrészeket használják. Ez a korlátozott kivétel jogos. Csak ebben az esetben követelheti meg a gyártó, hogy az általa forgalmazott alkatrészeket használják a szerelőműhelyekben. Ezektől az esetektől eltekintve, bármely szerelőműhely szabadon választhat a független alkatrészpiacról. A garancia alapján végrehajtott szerelést meg kell különböztetni a rendszeres szerviz, karbantartási és baleseti javítási munkáktól, amelyek rendszeresen előfordulnak a garanciális időszak és a gépjármű teljes élettartama alatt. A gépjármű rendszeres szervizmunkái: olajcsere, olajszűrő cseréje, gumicsere vagy apróbb karosszéria sérülések nem tartoznak a garanciális esetek közé. Ez esetben a fogyasztó maga fizeti a szerviz és karbantartás költségeit. Ezeket az eseteket meg kell különböztetni attól, amikor az autógyártók törvénytelenül függővé teszik a fogyasztó garanciális jogait attól, hogy az autót kizárólag egy megbízott szerelőműhelyben szervizeljék vagy csak a gépjármű gyártójának alkatrészeivel.

 

A GVO célja, hogy valódi versenyt biztosítson a gépjárművek karbantartási, szerviz és javítási piacán. Ebből kifolyólag az új gépjárművek értékesítési feltételei nem használhatók fel az értékesítés utáni piaci verseny befolyásolására. Az autógyártók nem tehetik függővé a garanciát  a jármű kizárólagosan megbízott szerelőműhelyben történő szerelésétől. Ebben az esetben sérülne a tulajdonosok joga ahhoz, hogy gépkocsijukat a saját maguk által kiválasztott szerelőműhelyben javítassák. A GVO világosan kifejti, hogy a fogyasztó nem veszíti el jogát a garanciális igényre, ha a karbantartási munkákat  egy független szerelőműhely végzi.